Z médií: Kdo a jak nejčastěji nakupuje investiční zlato?
Jaká forma fyzického zlata se nejvíce prodává? A kdo je typický zákazník? Jak stávající růst ceny zlata ovlivnil prodeje a nákupní chování? K tomu se pro desítky médií vyjádřil Roman Pilíšek, ekonom a spoluzakladatel společnosti Zlaté rezervy.
Drahé kovy vlastní přibližně tři procenta Čechů a podle odhadů je v českých domácnostech kolem dvaceti tun zlata. Oproti ostatním Evropanům jsou jejich zlaté zásoby zanedbatelné, na Západě je zvykem mít ve zlatě až třetinu úspor. Poptávka po žlutém kovu však roste i v tuzemsku.
Roste obliba zlatých mincí
„Zlaté mince s čistým obsahem zlatého kovu bez sběratelských přirážek jsou na postupném, avšak trvalém vzestupu. Důvodem je jednak vysoká likvidita těchto mincí a také stále se zvyšující zručnost padělatelů slitků. Mince se totiž kvůli vysoké náročnosti výroby v podstatě nekopírují. Mezi gramážemi stále vládne zlatá unce, a to jak ve slitcích, tak mezi mincemi. Cena v přepočtu na gram je takový zlatý střed, a pokud potřebujete prodat, nemáte dilema jako třeba u 100gramového slitku," vysvětlil rostoucí oblibu "investičních" zlatých mincí Roman Pilíšek.
Nakupované pro jejich váhu, obsah čistého zlata a krásu jsou mince známé a obchodovatelné po celém světě (např. Wiener Philharmoniker, American Eagle, Krugerrand, Maple Leaf, Nugget/Kangaroo, China Panda, Britannia). Vydávají se v mnohamilionových sériích a jejich hlavní výhody jsou estetická hodnota a vysoká likvidita, což znamená, že je v ceně kovu snadno prodáte kdekoliv na světě.
Roste také využívání úschovy cenných kovů
„Zatímco před lety zcela dominovalo osobní převzetí a následná domácí úschova, v poslední době si stále více klientů nechává zlato v trezorech obchodníků se zlatem. Vzrůstá totiž počet těch, kdo nakupují opakovaně a zlato jim doma přibývá. Pořízení skutečně bezpečného trezoru domů je otázkou desítek až stovek tisíc a případné pojištění také něco stojí. Solidní obchodník má vlastní trezory maximální komerční bezpečnostní třídy, které se navíc vyrábí jen v zahraničí a jejich obsah je samozřejmě dobře pojištěný, takových je však v Česku jen hrstka," uvedl Roman Pilíšek a pokračuje. „Při současné vzrůstající ceně zlata je skladovné opravdu zanedbatelné. Navíc když chcete takové zlato prodávat, je to mnohem rychlejší a jednodušší."
Typický zákazník neexistuje. Rozdíly jsou ve věkových skupinách
Podle obchodníků včetně Romana Pilíška typický kupující drahého kovu neexistuje. „Nákup zlata je vhodný pro každého – je jednoduchý, rychlý a srozumitelný, proto je škála kupujících opravdu pestrá – od mladých po seniory, nicméně některé znaky mají společné. Zlato nakupuje pravidelně především skupina obyvatel od zhruba 40 let výše. U jednorázových nákupů sledujeme zájemce od 35 let výš. Obecně se jedná o lidi, kteří chtějí mít své peníze ochráněné proti inflaci, která byla za posledních pět let celkově bezmála 50 procent," vysvětlil Roman Pilíšek.
„Zlato totiž svým majitelům přináší určitou formu vnitřního klidu, tedy pravý opak investice do akcií nebo cenných papírů. Zlato je pojistka proti ekonomické nejistotě, a potenciálním kupujícím zlata je tedy v podstatě kdokoli," uzavřel hodnocení trhu ekonom Roman Pilíšek.